De Infanta Isabella Clara Eugenia van Oostenrijk (1566-1633): cultuurbemiddelaar tussen Madrid en de Zuidelijke Nederlanden
Het drieëntwintigste kunsthistorische seminar van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA) belicht verschillende fascinerende aspecten van het artistieke mecenaat van de opmerkelijke Infanta Isabella, die tussen 1566 en 1633 in Madrid en Brussel woonde.
Infanta Isabella Clara Eugenia van Oostenrijk (Valsaín, 1566-Brussel, 1633), vorstin (1599-1621) en gouverneur (1621-1633) van de Zuidelijke Nederlanden, was niet alleen een prominent politiek figuur, maar ook een actief artistiek en cultureel agent gedurende haar hele leven. Ze gaf opdrachten voor een aantal van de belangrijkste werken van kunstenaars als Rubens en Callot en promootte religieuze stichtingen en architecturale en stedenbouwkundige projecten.
Als dochter van Filips II en zijn derde vrouw, Isabella van Valois, trouwde de Infanta vrij laat voor de normen van haar tijd, wat betekende dat ze de helft van haar leven in Madrid bleef. Daar vergezelde ze haar vader tijdens de jaren van de bouw van het klooster van El Escorial en adviseerde ze bij de samenstelling van een van de belangrijkste collecties relikwieën en kunstwerken op het continent, evenals de bibliotheek en prenten. Na haar huwelijk met haar neef aartshertog Albert van Oostenrijk verhuisde ze naar Brussel, waar het paar kunst zou gebruiken als middel om de pracht en welvaart van hun domein te tonen aan de rest van de Europese hoven, waarmee ze zich altijd wilden vergelijken ondanks hun afhankelijkheid van Madrid. Toen Albert in 1621 zonder opvolging overleed, verloor Elisabeth haar soevereine status en werd ze door haar jonge neef, de Spaanse koning Filips IV, gedegradeerd tot gouvernante. In deze laatste periode van haar leven ondernam ze de meest ambitieuze artistieke opdrachten die ze ooit ondernam.
Deze conferentie, georganiseerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA) van België, in samenwerking met het AGENART onderzoeksproject, de Autonome Universiteit van Madrid (UAM) en het Cervantes Instituut van Brussel, zal voor de eerste keer de artistieke en culturele agentschap van Isabella behandelen, door kunstwerken en architectuur te analyseren die door haar werden besteld, gepromoot en verzameld in verschillende media tijdens haar jeugd in Madrid en haar getrouwde en weduwe leven in Brussel.