Spaanse focus in het Théâtre National Wallonie-Bruxelles: Pasionaria
Choreograaf Marcos Morau en zijn dansgezelschap La Veronal presenteren een werk dat het mechanisme van passies verkent en het begrip vooruitgang in twijfel trekt.
Het Théâtre National Wallonie-Bruxelles ontvangt Pasionaria, van de Spaanse choreograaf Marcos Morau en het dansgezelschap La Veronal, dat ons bevraagt over menselijke obsessies en de aanwezigheid van passie in ons leven, in de context van de informatiemaatschappij en nieuwe technologieën.
Het werk speelt zich af in een intrigerend futuristisch universum, dat tegelijk vreemd en poëtisch is, en wordt bewoond door robotachtige en vervreemde wezens die hun verlangens en emoties lijken te hebben verloren. Het decorontwerp, van bestudeerd perfectionisme, dompelt de toeschouwer onder in een onderdrukte esthetiek van koude kleuren, halverwege tussen een luchthavenpaviljoen en het magazijn van een multinational.
In dit bekroonde werk brengt Marcos Morau een dialoog tot stand tussen de kunst van de Renaissance, de films van David Lynch en de hedendaagse dans van Jirí Kylián en Forsythe.
Over de kunstenaar
Morau richtte met gelijkgestemde kunstenaars het gezelschap La Veronal op, dat zich kenmerkt door de dialoog tussen dans en andere disciplines. Via het gezelschap ontwikkelt Morau een transversaal choreografisch werk dat put uit meerdere expressievormen, van film tot plastische creatie en literatuur.
De acht leden worden geobserveerd vanuit een entomologische benadering die het mechanisme van de hartstochten onderzoekt en de notie van vooruitgang in vraag stelt. Op die manier ontrafelen de toeschouwers het raadsel van hun driften, hun obsessies en hun liefdes.