Liebestod – El olor a sangre no se me quita de los ojos – Juan Belmonte
Angélica Liddell geeft stem en lichaam aan de heilige oorsprong van de Andalusische stierenvechter Juan Belmonte en de muziek van Richard Wagner in het Nationaal Theater van Wallonië-Brussel.
Angélica Liddell presenteert Liebestod in het Nationaal Theater van Wallonië-Brussel, een voorstelling die klassieke Wagneriaanse tragedie combineert met stierenvechten. Voor haar is het “een theatergeschiedenis die de geschiedenis is van mijn wortels” en “de geschiedenis van mijn diepten”.
Liebestod
- Woensdag 18 januari om 20.15 uur.
- Donderdag 19 januari om 20.15 uur. Introductie om 19.30 uur.
- Vrijdag 20 januari om 20.15 uur.
Liebestod – de titel van de finale van Richard Wagners opera Tristan und Isolde uit 1865– betekent letterlijk “dood van de liefde”. De componist zet zijn eigen poëtische herschrijving van de middeleeuwse legende op muziek. Het woord Liebestod verwijst naar de erotiek van de dood of “liefde tot de dood”, waarmee het idee wordt opgeroepen dat de voltooiing van de liefde van het paar plaatsvindt in de dood of zelfs na de dood.
Liddell associeert de Liebestod of de dood van de liefde met het tragische leven van Juan Belmonte, de mythische Sevilliaanse matador die van het stierenvechten een spirituele oefening en de ultieme vorm van overgave maakte.
In het bijzonder beschrijft Liddell het stierenvechten als een essentiële vorm van geweld die volgens hem verbonden is met de drie basiselementen van het leven: seks, geboorte en dood. Zoals in de klassieke tragedie en kunst, zegt ze, is het door terreur en mededogen dat zuivering of catharsis wordt bereikt en we ons verbinden met het heilige.
Angélica Liddell
Kunstenaar en regisseur Angélica Liddell is beroemd en bekend om haar radicale en visueel opvallende werken. Ze ontving talrijke prijzen, waaronder de Zilveren Leeuw op de Theaterbiënnale van Venetië. Liebestod ging in 2021 in première op het Festival van Avignon en kreeg veel bijval van het publiek en de critici.
Houd er rekening mee dat sommige scènes de gevoeligheden van het publiek kunnen beledigen. De show bevat expliciete beelden van zelfbeschadiging.