Macarena Recuerda Shepherd: The Watching Machine
De “Watching Machine” verwijst naar 19e-eeuwse objecten die illusies creëerden met spiegels en luiken, en in het stuk ‘The Watching Machine’ staat de machine symbool voor de podiumdoos zelf.
The Watching Machine, van Macarena Recuerda Shepherd, is een voorstelling waarin het lichaam centraal staat en waarin dans en beeldende kunst worden gebruikt om de relatie tussen lichamelijke aanwezigheid en de elementen van licht te onderzoeken. Het stuk speelt met licht, schaduw en reflecties om een sfeer te creëren die de perceptie van de toeschouwer verandert.
Het lichaam, dat voortdurend interactie heeft met deze elementen, ondergaat transformatie en vervorming, waardoor het echte en het geprojecteerde in twijfel worden getrokken. Het werk nodigt uit tot een spel van contrasten, waarbij het zichtbare en het onzichtbare samensmelten. Dit genereert een zintuiglijke ervaring waarin ruimte, tijd en perceptie voortdurend veranderen, wat een directe verbinding met de blik van de kijker creëert.
Macarena Recuerda Shepherd
Lidia Zoilo González is Macarena Recuerda Shepherd, een beeldend en uitvoerend kunstenaar uit Baskenland, die verschillende projecten heeft uitgevoerd in samenwerking met kunstenaars als Txalo Toloza, Amalia Fernández, Amanda Pola en Vicente Arlandis. In 2008 richtte ze het Colectivo Estraperlo op, een platform voor nieuwe makers.
Sinds 2012 onderzoekt en werkt hij aan de vernieuwing van toneeltaal en de rol van de toeschouwer. Zijn werken omvatten This is the story of my life (2010), Greenwich Art Show (2012), Whose eyes are those? ( 2013), El Experimento Ganzfeld ( 2015), Collage y Acción (2016) en ¡AYY ! ¡YA! ( 2018), waarmee hij internationaal heeft getoerd en aanwezig was op festivals als de Grec in Barcelona en het Autumn Festival in Madrid.