Néstor García Díaz op het Bâtard Festival 2016
Néstor García Díaz, een Spaanse artiest en choreograaf die in België woont, is uitgenodigd op het ‘Festival Bâtard 2016’.
Bâtard Festival
Dan verovert Bâtard Festival gedurende vier dagen de Beursschouwburg. Beginnende makers en denkers brengen je theater, film, dans en performance. Je leert ze beter kennen tijdens de artist talks. Verdiepende momenten worden je aangereikt tijdens de lezingen en bij de presentatie van de bundel Performing in the age of performance, or how to do what we do relentlessly? onder leiding van Tom Engels (SARMA).
Néstor García Díaz
- 4/11/2016, Artist talk, 21:15—22:00
- 5/11/2016, Performance, Nice weather for operative systems (working title), 19:00—20:00 & 22:00—23:00
Néstor García Díaz (Alicante, 1985). Hij studeerde moderne dans aan het professionele dansconservatorium Conservatorium profesional de danza in Valencia en dramatische kunst aan het theaterinstituut Institut del Teatre (Barcelona). In 2008 verhuisde hij naar Brussel om er een opleiding te volgen aan P.A.R.T.S Brussel. Hij heeft o.a. opvoeringen onder leiding van choreografen als Jeremy Wade, Xavier Le Roy, Tino Sehgal, Noé Soulier en Daniel Linehan voor zijn rekening genomen.
Als gevolg van zijn choreografisch traject heeft hij eigen producties verzorgd die in verschillende internationale festivals vertoond werden, waaronder The secret of a meaningful piece (2010), Now and Then, Here and There (2011), Specific objects without specific form (2012) en G#$*&! (2012). In de periode 2014-2015 verkreeg hij een onderzoeksbeurs aan de Duitse Akademie Schloss Solitude (Stuttgart) waar hij drie stukken produceerde: The Stuttgart pieces (2015); Covers (2015), in samenwerking met Cyriaque Villemaux, en Quixotic views on a corps with a fancy hat (2015), samen met Tom Bowling.
In december 2015 werd er hem een residentieprogramma toegekend in Station / Service for contemporary dance (Belgrado) waar hij zijn laatste werk aanvatte Nice weather for operative systems (2016), dat in oktober 2016 tijdens het KONDENZ Festival (Belgrado) in première ging.
Nice weather for operative systems
Wanneer we de eisen observeren die de digitale media in ons brein hebben binnengebracht, zou je denken dat we de maatschappij hebben bereikt waar Marinetti van droomde. Alsof de globalisering de ideeën heeft gevonden van het vroeg avantgardistisch esthetisch model. Internationaal freelance werk neemt toe en cultuur mondialiseert door toedoen van het Internet. Steeds vaker hebben we het gevoel nergens bij te horen en dat van een afgenomen politieke macht. Dit gevoel van verschuiving en de eisen van flexibiliteit hebben ook de artistieke activiteiten van Nestor Diaz Garcia sterk beïnvloed. Een plaats waar hij kan werken met verschillende, continu wijzigende media en voorstellingskaders. In zijn zoektocht naar een vaste grond onder zijn voeten, kijkt hij uit naar plaatsen waar eigentijdse meningen, kunst, volkscultuur en underground elkaar kruisen.
In dit stuk heb ik getracht om de overheersing van de digitale media te counteren door hun strategieën te enten op verschillende artistieke tradities en stambomen. Hij streeft ernaar om de Internetcultuur in vraag te stellen met behulp van haar eigen tools, door digitale strategieën en toestellen te ontlenen en te vermengen met traditionele en verouderde voorstellingsschema’s. Het is zijn bedoeling om zich vast te klampen aan het hedendaagse via disjuncties en anachronismen.
© Néstor García Díaz