One Day More
Het kunstwerk One Day More van de Oekraïense kunstenares Yevgenia Belorusets is nu te zien in het MigratieMuseum (MigratieMuseumMigration) in Brussel.
One day more, dat eerder werd tentoongesteld in de Tuin van de burgers van het Europees Parlement, is een werk gebaseerd op het nieuwe dagboek van de kunstenaar, A Wartime Diary.
Dit werk is gemaakt in opdracht van EUNIC Brussel en de European Cultural Foundation, om steun te betuigen aan diegenen die werken en leven in het oorlogsgebied. Gemaakt in Kharkiv in de uitzonderlijke omstandigheden van de grootschalige oorlog van Rusland tegen Oekraïne, wordt het kunstwerk over de grenzen getransporteerd en vindt het zijn tijdelijke thuis in Brussel.
De tafel, een teken van solidariteit, hoopt een plaats van ontmoeting en uitwisseling te worden, en een plaats om na te denken over de woorden van het oorlogsdagboek van Yevgenia Belorusets. Met de in het oppervlak van de tafel gekerfde dagboekaantekeningen worden deze ervaringen in het harde metaal en in het collectieve geheugen gegrift. Een werk van grote artistieke waarde en een gelegenheid om na te denken over de rol en het belang van kunst en cultuur, vooral in zulke buitengewone omstandigheden als de huidige oorlog.
Dit werk laat ons nadenken over het gewicht van een dag in het oorlogsgebied. Woorden zijn verbonden met dingen. In deze oorlog getuigen de overblijfselen van objecten en ruïnes van steden samen met mensen. Het oppervlak van dit object roest: de herinnering vervaagt, maar zal nooit verdwijnen.
—Yevgenia Belorusets.
Yevgenia Belorusets
Yevgenia Belorusets is een Oekraïense kunstenares, schrijfster en fotografe, geboren in Kiev in 1980. Ze woont en werkt tussen Berlijn en Kiev. In haar werk vestigt ze de aandacht op de meest kwetsbare sectoren van de Oekraïense samenleving.
Belorusets is medeoprichter van het tijdschrift Prostory, lid van het interdisciplinaire curatorencollectief Hudrada, auteur van de fotoreeks Victories of the Defeated en de boeken Lucky Breaks (2022) en Series of Lectures on the Modern Life of Animals (2021).
Haar werk bevindt zich op het snijvlak van beeldende kunst, literatuur, journalistiek en activisme en legt een sterke verbinding tussen document en artistieke taal.
Haar meest recente werk, The War Diary, werd samen met het oorlogswerk van de Oekraïense kunstenaars Nikita Kadan en Lesia Khomenko gepresenteerd ter gelegenheid van hun tentoonstelling op de 59e Biënnale van Venetië.