Ontmoeting met de literatuur van Layla Martínez

De schrijfster Layla Martínez zal een lezing geven voor de studenten van de Spaanse Leerstoel van de Université libre de Bruxelles (ULB), waarin ze zal spreken over haar werk en schrijfproces.
Redactrice en schrijfster Layla Martínez werd in 1987 geboren in Madrid. Met een diploma in politieke wetenschappen en seksuologie publiceerde ze haar eerste dichtbundel El libro de la crueldad (Het boek van de wreedheid) in 2012. In 2015 lanceerde ze haar tweede dichtbundel Las canciones de los durmientes en in 2018 won ze de III José Ángel Valente Prijs voor haar derde dichtbundel Cineraria.
In haar eerste essay Utopía no es una isla ( Episkaia, 2020) reflecteert Martínez op hoe de manier waarop de maatschappij zich de toekomst voorstelt sterk verbonden is met de culturele producten die ze consumeert.
Een jaar later publiceerde ze bij de feministische uitgeverij Amor de Madre haar roman Carcoma, een horrorverhaal dat kwesties als gender- en klassengeweld aankaart binnen een context van terreur die de periode van de Spaanse Burgeroorlog als historische achtergrond gebruikt.Het werk, dat in de eerste twee maanden in de boekhandel zestien edities uitverkocht, werd genomineerd voor “beste Science Fiction en Fantasy werk in het Spaans” bij de Celsius Awards, werd bekroond als “onthullend werk” bij de Festival 42 awards en won de Ignotus 2022 award voor Beste Korte Roman. Carcoma is vertaald in zeventien talen en gepubliceerd in eenentwintig landen, en wordt in Spanje, Mexico en Tsjechië bewerkt voor het toneel. In september 2024 werd deze roman genomineerd voor een National Book Award.
Martínez is gepubliceerd in verschillende Spaanse kranten zoals El Diario, El Público en El Salto, en haar korte verhalen zijn opgenomen in bloemlezingen zoals Alucinadas, Estío, No son molinos en Infiltradas.Momenteel werkt ze aan de correctie van haar tweede essay, El reino intermedio, en aan het schrijven van haar tweede roman. Als redacteur werkt ze voor de onafhankelijke uitgeverij Levanta Fuego, waar ze verantwoordelijk is voor de fictiecollectie.