Olga de Soto: Paper Mirage
In deze performance creëert de kunstenaar en choreografe Olga de Soto een gebroken ruimte en een opgeschorte tijd van verzet en meditatie in het licht van de snelheid en het lawaai van ons supertechnologische heden.
In Paper Mirage maakt Olga de Soto van papier, een grondstof afkomstig van bomen, de protagonist van de performance. Ze dompelt ons onder in een wereld van geluid die de geluiden van dit fragiele materiaal onderzoekt, dat zowel een overblijfsel als een herinnering aan de plantenwereld is. Het papier, potentieel oppervlak en volume, lichaam van het document, drager van woorden en beelden, vector van geheugen en discours, wordt een geluidselement onder invloed van de actie en een projectievlak voor de verbeelding van de toeschouwers.
Paper Mirage verkent de fysieke relatie tussen materie, geluid en beeld, door middel van het begrip “geluidswonder”. Het speelt met onze perceptie terwijl het geluiden oproept uit natuurlijke omgevingen en gebeurtenissen die getuigen van een wereld die op het punt staat uit te sterven. Na het succes vorig seizoen in het Museo Nacional Reina Sofía in Madrid, samen met de tentoonstelling Reconstrucción de una danza macabra van Olga de Soto, gaat deze voorstelling in première in België, zodat het publiek de kans krijgt om deze creatie van de Spaanse multidisciplinaire kunstenaar te ontdekken.
Paper Mirage verkent het begrip “geluidswonder” en roept natuurgeluiden op, getuigen van een verdwijnende wereld. Het is ook een daad van verzet “tegen de digitale revolutie en de overdaad aan excessen, hoge snelheid en hightech die de stilte vernietigen die nodig is voor contemplatie, introspectie en reflectie”. Olga de Soto laat zich inspireren door de Duitse socioloog en filosoof Hartmut Rosa en zijn erkenning van de behoefte aan een gezonde “radicale vertraging”.