Jesús Azogue: #WeTheArtists
Nieuwe editie van Namiddagen van de Ambassade met de opening van de tentoonstelling van Jesús Azogue.
De Josep Carner Bibliotheek en het SPAIN arts & science lab in BELGIUM (LAB) organiseren de tentoonstelling #WeTheArtists, van de Sevilliaanse kunstenaar Jesús Azogue. De tentoonstelling wil het artistieke ecosysteem decontextualiseren, met speciale aandacht voor de kunstenaars die van de kunst leven in een hedendaagse omgeving, met aandacht voor begrippen als transversaliteit en precariteit.
Azogue verkent het creatieve proces en het leven van de kunstenaar en stelt vragen over de nieuwe grenzen van de kunst en kwesties als auteurschap, de kunstmarkt en de relatie met het publiek. Hij doet dit door middel van een verscheidenheid aan artistieke taal en support die concepten illustreren die verband houden met zijn persoonlijke en professionele traject, met inbegrip van zijn vestiging in België een tientaljaar geleden.
Zijn rijpheid als transmedia kunstenaar en zijn experimenteren met generatieve talen bieden in #WeTheArtists meerdere routes die niet lineair zijn, die precieze vertrek- en aankomstpunten missen, die heen en weer gaan en opnieuw beginnen, waarbij de grenzen tussen disciplines, media en formats opzettelijk vervagen.
De tentoonstelling, die binnenkort naar Spanje zal reizen, omvat verschillende visuele en digitale elementen, met performances die synergieën genereren met de modellen waarnaar ze verwijzen, een digitale installatie ontwikkeld op basis van een hologram, een venster naar een virtuele tentoonstelling, het gebruik van een virtual reality-bril en een documentaire.
Azogue was in de jaren negentig medeoprichter van de kunstgroep The blind man en maakte deel uit van het TRANSMEDIA-programma aan de Hogeschool Sint Lukas in Brussel. In zijn stukken (video-installaties, performances, design en multimediaprojecten) laat hij altijd een spoor na dat gevolgd kan worden, het spoor van iets dat al gebeurd lijkt te zijn of lijkt te gebeuren en dat we, ook al zien we het niet, niet helemaal geloven. Hij heeft talrijke tentoonstellingen en performances gehouden en hij is vermeld in diverse catalogi en artikelen. Sinds meer dan tien jaar woont en werkt hij in Brussel. Zijn leven als kunstenaar heeft zich ontwikkeld tussen twee fundamentele paradigma’s: het humanisme en het datisme, de vrucht van de digitale revolutie.