<< < > >> Vol. 2
De Spaanse kunstenaar Manuel Fernández presenteert een deel van zijn reeks BG Paintings op de huidige collectieve tentoonstelling van de hedendaagse kunstgalerij Super Dakota.
In dit tweede gedeelte hebben de gekozen kunstenaars het over voorwerpen, betekenis en geheugen. Zij doen dit doren werken die ons doen denken aan onze relatie met de herinneringen en de inwerking van het geheugen op onszelf. De “voorwerpen” die gekozen werden voor deze tentoonstelling, verenigen material dat tote en hedendaagse archeologie behoort, werken die de middelen verschaffen om na te denken et om aspecten van onze cultuur en tijd weer op te rakelen.
Het kunstwerk van onze tijd geeft vorm aan het bewustzijn, Elbert een betekenis op, en maakt het ons mogelijk om ons te definiëren als hedendaagse mensen. Met behulp van de nieuwe technologie wijzigden wij onze opstelling voor wat betreft de manier om deze voorwerpen van onze generatie te benaderen. Onze hyper-connectiviteit vernietigt onze fysische band met de voorwerpen, en bijgevolg met de tijd.
In zijn serie BG Paintings bouwt Manuel Fernández figuratief abstract op, geïnspireerd door beeldarchieven die volgens hem in een overgangsfase zitten, een alteratie van de decadentie en van de niet gerichtte esthetica. Zijn composities raken de digitale cultuur: de schilderijen benijden de Glitch, een proces van mislukking of visuele fout die zich voordoet in een digitaal archief wanneer dit via Internet of via een satelliet verstuurd wordt, en een metafoor voor de verspreiding van bielden in het tijdperk van de informatiesamenleving. We beseffen dat degradatie belangrijk is voor een ontleding van de herinneringen, de tijd tast het geheugen als dusdanig aan, en daarom ook kan hij onze eenheid ermee wijzigen.