María Jerez: Yabba
Met behulp van verschillende technologieën, vormen, geluiden en materialen presenteert de kunstenaar een hypnotiserende installatie in voortdurende beweging in Bozar.
Yabba ging in première op het Veranos de la Villa festival in Madrid in 2017 en begon als een live stuk met vijf performers. In 2018 transformeerde María Jerez het tot een installatie, een hybride van verschillende technologieën waarmee ze de toeschouwer weet te verbazen.
Het is een amalgaam van entiteiten in constante transformatie in de tijd, die andere dingen produceren in de ontmoeting met degenen die ze observeren. Dingen die beelden, concepten, ideeën, emoties transponeren die zich voordoen in dat moment van ontmoeting met het andere. Een soort wereld die alles en niets is, die vol en leeg is, die alle vormen aanneemt, maar er toch geen heeft.
Yabba is er, verandert. Het schildert zijn eigen kleuren, verandert van vorm, ontvouwt zijn materialiteit… Deze staat van constante transformatie stelt een aandachtige blik voor: een blik die aandacht schenkt vanuit het onvermogen om te benoemen waarnaar wordt gekeken.
—María Jerez
Andrea Maurer, beeldend kunstenaar, performer en choreograaf voor Tanzquartier, 2019, omschrijft het werk op deze manier:
In zijn vreemdheid vraagt Yabba om te stoppen met vastklampen. Om niet vast te houden aan een scheiding tussen binnen/buiten, menselijk/niet-menselijk, ik/niet-ik. Anders zouden we naar dit “iets” kijken als geamputeerde archeologen, zonder een centimeter te bewegen, zonder iets te ontdekken. Toch bewegen we: zelfs zonder woorden graven we in de verschuivende en veranderende formaties.
—Andrea Maurer
Aan het stuk van María Jerez werkten mee: Óscar Bueno, Javier Cruz, Ainhoa Hernández Escudero, Alejandra Pombo, Laura Ramírez. Muziek: Lanoche.
María Jerez
María Jerez (1978, Madrid, Spanje). Haar werk beweegt zich tussen choreografie, film en beeldende kunst. Sinds 2004 heeft ze stukken geproduceerd die de relatie met de toeschouwer onderzoeken als een ruimte waarin manieren van representatie in crisis worden gebracht. Van The Case of the Spectator tot haar laatste stukken Blob, Yabba of The Stain in is deze relatie gemuteerd van een “begrip” van theatrale en cinematografische conventies tot het opzettelijke verlies van referenties waarbij de kunstenaar, het stuk en de toeschouwer zich tegenover elkaar gedragen als vreemden.
María Jerez is een van de kunstenaars die ondersteund worden door apap-Performing Europe, een project dat gefinancierd wordt door het Creative Europe Programme – Europese Unie 2013-2020.