#ThisIsNotAMusicBreak : Carceleras

  • Muziek
  • Online
  • do, 01 oktober —
    do, 31 december 2020
#ThisIsNotAMusicBreak : Carceleras

Rodrigo Cuevas werkt samen met muzikanten in Berlijn en presenteert uitsluitend “Carceleras. Barbián: Zarzuela-Kabarett”, onderdeel van het project “#ThisIsNotAMusicBreak”.

In april jongstleden heeft AECID-Cultura het programma “Een venster op de Spaanse cultuur” gelanceerd, dat creatieve projecten genereert en financiert die worden gecoördineerd door de leden van het buitenlandse culturele netwerk: Spaanse Ambassades, de Koninklijke Academie van Spanje in Rome (RAER) en de culturele centra van AECID.

In het licht van de moeilijkheden die de huidige gezondheidscrisis met zich meebrengt voor de internationale mobiliteit, wil dit programma een open venster bieden op de Spaanse avant-gardekunst, zodat internationale culturele programmamakers en groepen inhoud en voorstellen van Spaanse kunstenaars en makers blijven ontvangen, vooral die van de AECID-catalogus en de houders van RAER-beurzen. Het programma stimuleert de samenwerking tussen Spaanse kunstenaars en culturele instellingen met internationale tegenhangers, om het doordringen tot de markten van elk land te vergemakkelijken.

De Culturele Afdelingen van Berlijn, Brussel, Lissabon, New York en Washington DC presenteren het project “#ThisIsNotAMusicBreak”, bestaande uit muziek en multidisciplinaire video’s exclusief gemaakt voor dit programma, gebaseerd op samenwerkingsverbanden tussen Spaanse kunstenaars en kunstenaars uit elk van deze landen. De video’s zullen de komende maanden gelijktijdig worden gepubliceerd door de leden van het netwerk en via het vimeo-kanaal van het Ventana-programma.

Ook beschikbaar op Vimeo.

De eerste video, “Carceleras. Barbián: Zarzuela-Kabarett”, wordt in september voorgesteld. Geregisseerd door Fernando Carmena, met de uitvoering van Rodrigo Cuevas vanuit zijn huis in Piloña en de muzikanten Frank Merfort en Richard Veenstra uit Berlijn. Geïnspireerd door het stuk “Carceleras” van Ruperto Chapí (1889), biedt het project een nieuwe taal aan om zarzuela te benaderen, met een eigen kunstzinnigheid van de hedendaagse herinterpretatie die Cuevas maakt van folklore en de nieuwste elektronische muziek.

De originele carcelera’s (Andalusisch klaaglied over het gevangenisleven) waren karakteristieke flamencotona’s van de gevangenen. Ze werden vrij uitgevoerd zonder instrumenten, omdat de vrijheid en de gitaren aan die kant van de tralies ontbraken. In het voorjaar van 2020 hebben de kunstenaars in de door COVID-19 opgelegde “gevangenschap” besloten om precies dat thema op te nemen, elk vanuit hun “celstad”.

Credits

Photo: Lukasz Michalak