Buiten het museum
Paloma Manzanera, van Pedagogías Invisibles, leidt een workshop van het Spaans didactisch certificaat “LovELE” van de Universiteit van Louvain-la-Neuve (UCLouvain) over Kunst+Onderwijsprojecten.
Doorheen de geschiedenis heeft kunst onze perceptie van de wereld beïnvloed, bij het creëren van stereotypen of culturele referenties. Daarom heeft het ALE-project (Kunst als vreemde taal) van Pedagogías Invisibles een workshop gecreëerd, die bestaat uit een programma van virtuele bezoeken aan het Bode-Museum, getiteld: Mira! Guck mal! Dialoguing with art / Im Dialog mit der Kunst. De workshop zal ingaan op het creatieve proces van de online routebeschrijving, waarbij een selectie van stukken uit dit museum zullen worden getoond.
Dit voorstel komt tot stand dankzij de wetenschappelijke en academische samenwerking tussen het Instituto Cervantes in Berlijn en het Bode-Museum, met medewerking van de culturele bemiddelaars van Pedagogías Invisibles: Paloma Manzanera en Amanda Robledo; en de moderne kunstartiesten: Anna Talens, Marina Vargas en Mira Bernabéu.