Playground Festival
De kunstenaars Dora Garcia en Pedro G. Romero en choreograaf Israel Galván zijn de drie Spanjaarden die optreden op het Playground Festival in Leuven.
Playground Festival
Voor het tiende jaar op rij brengt Playground een selectie unieke performances van kunstenaars die zich niet aan één discipline binden. Zij combineren in hun praktijk vrijuit elementen uit installatie, tekst, film, sculptuur, architectuur of choreografie. In uitdagende liveperformances in het veld tussen podium en beeldende kunst brengen ze objecten en lichamen samen. Ze creëren nieuwe visuele beelden die reflecteren over kunst, de wereld en de mediatisering van het leven. Ter gelegenheid van de 10de verjaardag lanceerde Playground een ‘closed call’ naar verschillende kunstopleidingen in binnen- en buitenland die het festival de afgelopen jaren bezochten. Een aantal van hen krijgt een platform binnen het festivalprogramma.
Israel Galván, Pedro G. Romero & Filiep Tacq
Una tirada de dados… (Lecture/Flamenco), Première
- do 17 nov 201619:00
GRATIS, Universiteitsbibliotheek (Ladeuzeplein), Leuven
Duur: 90min
Taal: Spaans/live vertaling in het Engels
Deze bijzondere presentatie vertrekt vanuit Un coup de dés jamais n’abolira le hazard, een gedicht van Stéphane Mallarmé, en de bewerking van dit gedicht door kunstenaar Marcel Broodthaers in 1969. Mallarmé wordt beschouwd als de dichter die voor het eerst het gedicht - de tekst - bevrijd heeft van de monolitische bladspiegel en de woorden liet zweven over de pagina. Meteen werd ook de lineaire verhaallijn losgelaten waardoor het abstractieniveau verhoogde en de taal zijn autonomie kreeg. Marcel Broodthaers ging nog een stap verder. Hij bedekt alle regels tekst door zwarte balkjes waardoor de tekst onleesbaar wordt, en herleid wordt tot een beeld, een ritme van zwarte parallelle lijnen, als een partituur. Op de cover drukt Broodthaers zijn naam i.p.v. de naam Mallarmé en hij vervangt het woord Poème door het woord Image.
Kunstenaar en curator Pedro G. Romero, kunstboeken vormgever Filiep Tacq en de beroemde flamenco danser Israel Galván discussieerden over Mallarmé en zijn invloed op het flamenco genre, over de kijk van Broodthaers op het gedicht van Mallarmé, over het misverstand in de Spaanse taal tussen ‘flamenco’, inwoner van Vlaanderen, vs. het Andalusische muziek- en dansgenre en over de mogelijkheid of een boek maken een manier van reflecteren kan opleveren hierover.
Voor dit project proberen Romero en Tacq eerst met tekst en taal deze thema’s toe te lichten en de bewegingen en muziek van Galván in te leiden. Daarna reflecteert Israel Galvan in zijn ‘taal’ al dansend over deze vragen. Het staat nu al vast dat de tekst tekort zal schieten.
PS Het model voor de toren van de universiteitsbibliotheek is de toren van de ‘Giralda’, de kathedraal van Sevilla, de stad waar Israel Galván en Pedro G. Romero wonen.
Una tirada de dados… is part of The Book to Come, a research project about the performativity of artists’ books that starts from 5 books of artist Marcel Broodthaers. This series is commissioned by Bulegoa z/b (www.bulegoa.org) as part of Corpus, network for performance practice. Corpus is Bulegoa z/b (Bilbao), Contemporary Art Centre (Vilnius), If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution (Amsterdam), KW Institute for Contemporary Art (Berlin), Playground (STUK Kunstencentrum & M-Museum, Leuven) and Tate Modern (London). Corpus is co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union. www.corpus-network.org
Dora García
El Helicóptero (film)
- do 17 nov 2016 16:00-22:00
- vr 18 nov 2016 11:00-18:00
- za 19 nov 2016 11:00-18:00
- zo 20 nov 2016 11:00-18:00
Museum M-Leuven ticket, M-Leuven
Het werk van Dora García zoekt grenzen op tussen auteur en acteur, realiteit en fictie, kunst en leven. In deze film vertrekt ze van drie happenings die de Argentijnse schrijver, criticus en psychoanalyticus Oscar Masotta in 1966 organiseerde. Deze acties verrassen ons vandaag nog steeds. In deze film documenteert Dora Garcia een her-opvoering van de oorspronkelijke performance. De film refereert naar het begrip van herhaling, zowel in de performance, maar ook in de psychoanalyse en politiek. El helicóptero is het eerste deel van een grotere film Segunda Vez (tweede keer). De derde film wordt tijdens Playground gedraaid in de universiteitsbibliotheek in Leuven.
Camera Vincent Pinckaers | Editing Dora García & Inneke Van Waeyenberghe | Actors Itsaso Arana, Rosa Rojo, Blanca López de Sabando, Félix Flores, Gorka Lariz, Jokin Suarez, Josune Azurmendi & Alejandro López | Sound recording Bruno Schweisguth
La Eterna (performance)
- zo 20 nov 2016 10:00-12:00 & 13:00-15:00
GRATIS, Universiteitsbibliotheek (Ladeuzeplein), Leuven
Omstandigheden creëren waarin een documentaire fictie lijkt, waarin gewoon gedrag acteren wordt, spreken wordt actie en de filmshots lijken uniek, alsof alles in detail is voorbereid. In deze setting worden mensen automatisch personages die discussiëren over de ontknoping van een verhaal waarin ze zelf meespelen.
Dat is de ‘pitch’ van de performance La Eterna. Figuranten krijgen enkele dagen vooraf richtlijnen hoe ze in de leeszaal van de Universiteitsbibliotheek deelnemen aan groepsgesprekken en onderlinge discussies. Sommigen krijgen de opdracht om de gesprekken te leiden, maar actieve deelname wordt gevraagd van iedereen.