Eerbetoon aan de Spaanse film op Film Fest Gent 2019

  • Visuele kunsten
  • Vlaanderen
  • di, 08 oktober —
    vr, 18 oktober 2019
Eerbetoon aan de Spaanse film op Film Fest Gent 2019

Op de 46e editie van het Film Fest Gent wordt hulde gebracht aan de Spaanse cinema.

Het belangrijkste jaarlijkse filmfestival van België, Film Fest Gent, viert zijn 46e editie door speciale aandacht te besteden aan de Spaanse cinema. Dankzij de rijkdom en het innoverende karakter van het Spaanse filmoeuvre, zijn er steeds meer cinemazalen die filmen van Spaanse bodem tonen, waardoor het cinematografisch gezien een van de belangrijkste Europese landen werd. Daarom zal Film Fest Gent 2019 een speciaal eerbetoon brengen aan de Spaanse regisseur Augustín Villaronga.

Er zullen ook enkele werken voorgesteld worden van Spaanse regisseurs die met hun creaties taboes doorbroken hebben, zoals dat het geval is bij Luis Buñuel, Carlos Saura, Víctor Erice, Alejandro Amenábar en Pedro Almodóvar. Bovendien krijgt u ook de kans om het werk van nieuw Spaans talent te kunnen bewonderen, zoals Carlo Marques-Marcet, Neus Ballús, Elena Martin en Gabriel Velázquez.

Els dies que vindran

  • Woensdag 9/10 om 22:30 - 00:05 in de Sphinx Cinema.
  • Zondag 13/10 om 19:45 - 21:20 in de Sphinx Cinema.
  • Maandag 14/10 om 14:30 - 16:05 in de Studio Koop.
  • Carlos Marques-Marcet

Tijdens de opname van de tweede film van regisseur Carlos Marques-Marcet (‘Anchor and Hope’) werd de vriendin van acteur David Verdaguer zwanger. De twee mannen en de vrouw, actrice María Rodríguez Soto, namen de gelegenheid te baat om een film te draaien over een koppel dat een kind verwacht. De zwangerschap die we in ‘Els dies que vindran’ volgen is dus echt; een kussentje onder de kleding van Rodríguez om een bolle buik te faken was niet nodig. Het is desondanks geen documentaire, maar een fictiefilm over hoe een zwangerschap een relatie verandert en welke schade ze bij een koppel kan aanrichten. En hoewel ‘Els dies que vindran’ niet het verhaal van Verdaguer en Rodríguez is, was het draaien van dit intimistische drama voor alle betrokkenen een wilde rit op een emotionele achtbaan. Het resultaat is een brok intense cinema die van de eerste tot de laatste seconde waarachtig overkomt.

Entre dues aigües

  • Woensdag 9/10 om 22:30 - 00:46 in de Kinepolis Gent.
  • Donderdag 10/10 om 14:30 - 16:46 in de Kinepolis Gent.
  • Donderdag 17/10 om 22:00 - 00:16 in de Sphinx Cinema.
  • Isaki Lacuesta.

Isaki Lacuesta, wel eens de meest onderschatte Spaanse regisseur genoemd, zit in ‘Entre dues aigües’ met zijn camera twee Roma broers uit de buurt van Cadíz bijna letterlijk op de huid. Door het verleden niet gespaard heeft de ene, Cheíto, een militair die een bakkerij wil openen, zijn leven min of meer op orde. De andere, Isra, is net vrijgelaten na drie jaar cel, maar slaagt er niet in de relatie met zijn vrouw en kinderen te herstellen. Lacuesta bewandelt in dit sociaal drama over hoe politici zwakkeren in de samenleving in de steek laten, de dunne lijn tussen feit en fictie door voor de hoofdrollen twee non-professionele acteurs te kiezen die hij twaalf jaar geleden al als tieners castte in ‘La leyenda del tiempo’, een film die je niet gezien hoeft te hebben om ‘Entre dues aigües’, die de hoofdvogel afschoot op de topfestivals van San Sebastian en Mar del Plata, te kunnen appreciëren.

O Que Arde

  • Woensdag 9/10 om 19:45 - 21:10 in de Sphinx Cinema.
  • Vrijdag 11/10 om 14:30 - 15:55 in de Sphinx Cinema.
  • Woensdag 16/10 om 17:30 - 18:55 in de Sphinx Cinema.
  • Oliver Laxe

Tijdens een opmerkelijke scène in ‘Fire Will Come’ schuilt Benedicta in een holle boom voor de neerpletsende regen. Dat regisseur Oliver Laxe erin slaagt om tastbaar te maken hoe dat moet voelen zegt alles over het oog voor detail waarmee hij het glooiende, bosrijke Spaanse landschap in Galicië filmt. Dat landschap is naast Benedicta en haar zoon Amador het derde hoofdpersonage van ‘Fire Will Come’. De zwijgzame Amador is na een celstraf opnieuw bij zijn oude, stoïcijnse moeder ingetrokken om zijn leven weer op de sporen te krijgen, al houdt hij voorts iedereen op afstand, ook een vrouwelijke dierenarts die hem meer dan vriendelijk benadert. Langzaam ontrolt zich een verhaal van (on)schuld en verantwoordelijkheid, tegen de achtergrond van een bedreigde natuur. Ook heel knap: de wijze waarop Laxe muziek en beeld verweeft met als hoogtepunt Leonard Cohens ‘Suzanne’ als commentaar op gemiste (liefdes)kansen.

Júlia Ist

  • Woensdag 9/10 om 17:30 - 19:00 in de Sphinx Cinema.
  • Zaterdag 12/10 om 21:45 - 23:15 in de Sphinx Cinema.
  • Maandag 14/10 om 14:30 - 16:00 in de Sphinx Cinema.
  • Elena Martín.

Volgens Variety is de 27-jarige Elena Martín één van de belangrijkste gezichten van de Catalaanse New Wave, een filmstroming die momenteel een frisse wind door Spaanse cinema blaast. Waarom? Omdat ze in haar werk de emotionele conflicten en contradicties van haar generatie onderzoekt, zoals de Spaanse het zelf tegen het Amerikaanse vakblad zei. Die belofte lost de tot regisseur gepromoveerde actrice meteen in door in haar langspeelfilmdebuut het leven en het lijden van een studente uit Barcelona (gespeeld door Martín zelf) te tonen die in Berlijn gaat studeren. Hoewel die nieuwe omgeving haar eerst een boost geeft, duiken daarna ook de eerste problemen op die gepaard gaan met op je eigen benen staan. Zo blijkt een langeafstandsrelatie niet te werken en de hippe stad minder gastvrij dan gedacht. Die groeipijnen schetst Martin in een realistische docu-stijl waardoor haar generatieportret nog meer uit het leven gegrepen lijkt.

Liberté

  • Donderdag 10/10 om 22:00 - 00:12 in de Studio Skoop.
  • Dinsdag 15/10 om 14:30 - 16:42 in de Kaskcinema.
  • Woensdag 16/10 om 19:30 - 21:42 in de Studio Skoop.
  • Albert Serra.

Albert Serra heeft een boontje voor de decadente, tot de verbeelding sprekende geschiedenis van Europa. Nadat de Spaanse cineast met kostuumdrama’s als ‘The Death of Louis XIV’ en ‘Roi Soleil’ reeds grip op Lodewijk XIV probeerde te krijgen, zoomt hij nu in op Markies De Sade. Niet door de auteur zelf te portretteren, maar door halt te houden bij enkele gelijkgestemde lieden die door de Zonnekoning verbannen zijn. Wanneer ze in 1774 naar Duitsland trekken om daar hun seksuele en morele grenzen te verleggen, bouwen ze er onbewust het fundament voor Sade’s libertinisme. Dat tijdens Cannes velen zich in de grafische inhoud verslikten, mag niet verbazen. Wie een portret over seksuele losbandigheid wil maken, moet de donkere hoeken van het paleis durven tonen. Wat de ene dus een plotloze BDSM-pornofilm noemt, is een magisch-filosofische bespiegeling over de menselijke obsessie met seks voor de andere.

Meseta

  • Zaterdag12/10 om 17:30 - 18:45 in de Studio Skoop.
  • Woensdag 16/10 om 19:45 - 21:00 in de Studio Skoop.
  • Donderdag 17/10 om 14:30 - 15:45 in de Studio Skoop.
  • Juan Palacios.

Hoewel Juan Palacios eerst voor milieuwetenschapper studeerde, belandde de Spanjaard enkele jaren geleden in Amsterdam en Kopenhagen om er zich tot filmmaker om te scholen. Daar ontwikkelde hij een passie voor persoonlijke, essayistische en vaak ook experimentele docu’s die het snijpunt tussen cultuur, natuur en mystiek onderzoeken. Zo (her)ontdekte hij door zijn debuut ‘Pédalo’ zichzelf én zijn geboortestreek door met een waterfiets de Baskische kust af te varen. Nu meert hij in deze geduldig observerende docu aan om een surrealistische trip te ondernemen door het lege Spaanse platteland. Daar ontmoet hij herders, muzikanten, Pokémon-jagers en een slapeloze opa die de laatste getuigen lijken te zijn van een verdwijnende cultuur. Zo brengt Palacios’ zintuiglijke film zowel het verleden, heden als de toekomst van het landelijke Spanje voor zijn lens.

Les Perseides

  • Vrijdag11/10 om 19:30 - 20:42 in de Sphinx Cinema.
  • Zaterdag 12/10 om 17:00 - 18:12 in de Sphinx Cinema.
  • Woensdag 16/10 om 22:30 - 23:42 in de Sphinx Cinema.
  • Alberto Dexeus, Ànnia Gabarró.

Na de scheiding van haar ouders trekt Mar samen met haar vader op vakantie naar Escatrón, de Spaanse stad waar hij als kind opgroeide. Aangekomen op deze verlaten plek ontdekt het duo tot beider ergernis dat ze over de jaren heen uit elkaar zijn gegroeid. Om deze saaie vakantie alsnog leven in te blazen, verdiept de meid zich dan maar in de geschiedenis van haar vaders geboortedorp. Al snel botst ze op enkele mysterieuze volksverhalen die er de ronde doen over de Spaanse burgeroorlog. Kwatongen beweren immers dat de geesten van enkele slachtoffers nog door het stadje ronddwalen. Door de geschiedenis als een spookverhaal te vermommen, kleurt het regieduo Alberto Dexeus en Ànnia Gabarró de zwarte gaten in het historische geheugen van Spanje fantasierijk in. Niet enkel werpt dat voor Mar een ander licht op haar familie, ook de vervreemdende effecten van collectieve trauma’s op latere generaties worden haarfijn getoond.

Petra

  • Donderdag 10/10 om 20:00 - 21:47 in de Sphinx Cinema.
  • Zondag 13/10 om 14:30 - 16:17 in de Sphinx Cinema.
  • Donderdag 17/10 om 22:00 - 23:47 in de Sphinx Cinema.
  • Jaime Rosales.

Verleden en toekomst zijn louter bouwstenen in de nieuwste film van Jaime Rosales, één van Cannes’ favoriete Spaanse cineasten. Dit niet-lineaire drama opent immers met het tweede hoofdstuk om daarna - met behulp van de elegante cameravoering van Hélène Louvart (‘Pina’) - Petra’s moeizame zoektocht naar haar onbekende vader sober en traag in beeld te brengen. Als haar moeder sterft, trekt de dolende dertiger naar de kunstenaarskolonie van de bekende beeldhouwer Jaume om op zijn landgoed antwoorden te vinden. Maar op welke vragen? Want als ze de betekenis van kunst zoekt, trekt ze volgens Jaume’s vrouw beter ergens anders naartoe. Hoewel Rosales de identiteitscrisis van Petra tot een narratologisch kluwen weeft, zorgt zijn vernuftige vertelwijze ervoor dat hij steeds verrassend uit de hoek komt om zijn overpeinzende karakterstudie steeds spannend te houden.

Spanish Shorts

  • Zondag 13/10 om 19:45 - 21:20 15:00 - 16:47 in de Kinepolis Gent.
  • Vrijdag 18/10 om 22:30 - 00:05 in de Sphinx Cinema.

Om je zo een breed mogelijke kijk te bieden op de hedendaagse Spaanse cinema selecteerde Film Fest Gent naast de films in de Focus on Spanish Cinema ook zes Spaanse kortfilms buiten de competitie. Van kortfilms die al meerdere awards in de wacht sleepten tot nagelnieuwe projecten, met deze selectie wordt duidelijk dat ook de toekomst van de Spaanse cinema er veelbelovend uitziet.

Staff Only

  • Woensdag 9/10 om 14:30 - 15:52 in de Sphinx Cinema.
  • Zaterdag12/10 om 19:45 - 21:07 in de Sphinx Cinema.
  • Maandag 14/10 om 22:00 - 23:22 in de Sphinx Cinema.
  • Neus Ballús.

Ontdekken hoe je een goede toerist moet zijn, lijkt volgens Neus Ballús erg op uitknobbelen hoe je een bewuste volwassene wordt. De Catalaanse cineaste volgt in haar coming of age-drama de 17-jarige Marta, een nieuwsgierige meid die samen met haar vader en broertje een all-in-vakantie in Senegal boekte. Daar aangekomen, verveelt ze zich echter dood. Ze wil geen ‘authentieke’ uitjes doen of bingo spelen maar plezier maken, mojito’s slurpen en met leeftijdsgenoten optrekken. Als een lokale hotelbediende haar op sleeptouw neemt langs de ‘staff only’-plekken en wegwijs maakt achter de toerisme-façade, neemt haar vakantie plots een hoge vlucht. Haar vader ziet dat echter anders. Terwijl Ballús zo stilaan de hypocritische vakantiedromen van Martha’s familie doorprikt, wijst haar bijzonder realistische drama ook op de blinde vlekken van witte toeristen die hun moreel kompas thuislaten voor hun reis door Afrika.

Mientras dure la guerra

  • Dinsdag 10/10 om 17:30 - 19:17 in de Kinepolis Gent.
  • Maandag 14/10 om 19:30 - 21:17 in de Kinepolis Gent.
  • Vrijdag 18/10 om 15:00 - 16:47 in de Kinepolis Gent.
  • Alejandro Amenábar.

Het was geleden van ‘Mar adentro’, waarvoor hij in 2005 een Oscar kreeg, dat Alejandro Amenábar nog eens een film in zijn thuisland Spanje maakte. Maar na Hollywoodfilms als ‘Regression’ heeft hij nu een grootse comeback beet met deze historische film over het einde van de Spaanse schrijver Miguel de Unamuno en het begin van de dictator die Spanje in 1939 in een burgeroorlog stortte: Francisco Franco. Onlangs verklapte de Spaans-Chileense cineast waarom hij dit waargebeurde verhaal wilde vertellen: “Omdat het zowel het Spaanse verleden portretteert als openlijk over het heden praat.” Naast het feit dat velen nog niet over het Franco-trauma heen zijn, doelde Amenábar met dat antwoord ook op de populistische Europese politici die vandaag met dictatoriale ideeën flirten. Uit die explosieve materie destilleert Amenábar een scherp drama waarin hij pijnlijk nuchter toont hoe snel het met een land verkeerd kan lopen.

Zaniki

  • Vrijdag 11/10 om 20:00 - 21:15 in de Studio Skoop.
  • Zaterdag 12/10 om 14:30 - 15:45 in de Studio Skoop.
  • Dinsdag 15/10 om 22:30 - 23:45 in de Studio Skoop.
  • Gabriel Velázquez

Een oude braadpan, enkele lepels en een oor voor goede muziek en straffe volksverhalen. Meer had de showman-sjamaan Eusebio niet nodig om Gabriel Velázquez’ aandacht te trekken toen deze filmmaker door Salamanca trok. Al sinds 1980 wijdt de wijze muzikant zijn leven aan het redden en populariseren van de tradities van deze Spaanse provincie. Om die kennis niet verloren te laten gaan, wil Eusebio nu zijn kleinzoon Zaniki tot zijn wereld inwijden. Hiervoor onderneemt het duo een overgangsritueel waarbij ze zich tijdens de winter enkele dagen afzonderen, met enkel elkaars gezelschap, een schat aan tradities en een kampvuur om zich aan op te warmen. Velázquez toont deze muzikale rite de passage met adembenemende panoramische beelden. Hierdoor schetst zijn gefictionaliseerde docu niet enkel een meerstemmig portret van de traditionele troubadour en zijn opvolger maar ook van het dunbevolkte land en de ruige natuur waarover zij zingen.

Plaats

Venue map

Ter Platen, 9000 Gent

Openingsuren en toegang

Meer informatie

Film Festival

Credits

Foto: Manuel Outumuro